Lošinjski atlet pripada dobro poznatomu skulpturalnom tipu što potvrđuje čak devet njegovih inačica od kojih mu je najbliži brončani kip pronađen u Efezu (danas u Kunsthistorisches Museum u Beču), rekonstruiran od čak 234 ulomka.
Sačuvan
je i jedan srodan mramorni kip u Galeriji Uffizi u Firenci, potom
bazaltni torzo iz Castel Gandolfa te umanjena mramorna inačica tipa
iz Bostona. Važne su i mramorne glave izložene u Ermitažu, u St.
Peterburgu, u Bruxellesu te u rimskom Museo Torlonia.
No, najvažniju paralelu lošinjskom kipu nalazimo u brončanoj glavi njegova
„brata” koju je 2000. godine kupio Kimbel Art Museum (Fort Worth u
Teksasu). Ona potječe iz glasovite mletačke zbirke Nani u Veneciji koja je
nastala, mahom, na arheološkoj građi iz Dalmacije i s Levanta.
Ipak, lošinjski
Apoksiomen svojom se cjelovitošću i kvalitetom izdvaja kao najvjernija
slika prototipa. Doživio je fantastičnu recepciju na više izložbi u svjetskim
umjetničkim svetištima (Palazzo Medici Riccardi u Firenci 2006./2007.; Musée du
Louvre 2012.; British Museum 2015.; J. Paul Getty Museum u Los
Angelesu 2015.).
Ona će ga pratiti i u njegovoj stalnoj kući na Lošinju.
Dr. sc.
Josip Belamarić, znanstveni savjetnik na Institutu za povijest umjetnosti u
Splitu
Save
Save
Save
Save
Save